-->

10 fakta tentang facebook

Assalamualaikum dan slamat berhujong minggu kepada rakan-rakan sekalian...




Rasaku la setiap kita yang selalu berdampingan dengan dunia Internet tok wajib memiliki akaun Facebook. Facebook sik dapat di klasifikasikan sebagai kegilaan remaja kinek tok tapi Facebook dah macam satu keperluan setiap individu. Even Perdana Menteri kita pun ada Facebook yang terbukti cara terbaek mendekati diri dengan rakyat. Kanak-kanak 7-8 tahun pun ada facebook, tapi sidak make Facebook untok main online game. Jadi, konklusinya, Everybody love Facebook. (Abaikan mun sik suka)


Hari-hari tak orang bukak Facebook, tak orang tauk sik dari sine wujudnya Facebook tok? Sepa Pengasas Facebook tok? Sik semua tauk nak? So, aku nak share la sikit-sikit fakta-fakta tentang kewujudan Facebook tok.


1. Pengasas Facebook ialah Mark Zuckerberg, 26 dan idea Facebook tok datangnya bersama rakan sekelasnya di Havard Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin dan Chris Hughes.


2. Facebook tok wujud disebabkan oleh kisah cinta, kisah mabok, kisah penggondaman (hacking), penyiasatan dan haiwan ternakan.


3. Idea Facebook tok asalnya datang dari Hari Mark's di Akademi Philips Exeter di mana tiap tahun sidak publish direktori bergambar pelajar yang dinamakan 'facebook'. Lebih kurang kedak Magazine skolah ya.


4. Mark Zuckerberg, mencipta Facemash sebelom wujudnya Facebook.


5. Facemash tok wujud stegal Mark putus cinta, bilanya tension, nya ngeblog, alu abis muka orang lam 'facebook' yang di hack nya dari network kompiter Havard di bandingnya dengan haiwan ternakan dan di ngkahnya dalam Facemash nya.


6. Mark kenak dakwa mencerobohi rahsia dan hak cipta sidak Havard lalu Facemash ditutup oleh sidak Harvard. Sik lamak pas ya pertuduhan terhadap Mark telah digugokkan.


7. 2004, Mark start coding site baru bernama thefacebook gara-gara stegal kes nya. Sidak newspaper madah banyak kebaikan mun centralized website macam Facemash ya wujud.


8. Thefacebook di lancarkan pada  4 februari 2004 dan dalam masa 24 jam jak, 1500 student register ngan Thefacebook.


9. Mark memperluaskan thefacebooknya ke Skolah Ivy League dan kemudiannya keseluruh negara dan akhirnya ke seluruh dunia.


10. Dalam tahun 2005, Sidak sik guna lagik 'The' dan sidak meli domain baru yang bernama Facebook.com yang bernilai $200,000.

No comments:

Post a Comment

Kebijakan berkomentar akan dihapus, jika tidak sesuai dengan aturan dibawah ini, Demi kenyamanan kita bersama :

» Menggunakan bahasa yang tidak sopan (Sara, Pornografi, Menyinggung)
» Duplikat komentar
» Komentar menautkan link secara langsung
» Komentar tidak berkaitan dengan artikel
» Judul Komentar Berupa Promosi

Bila Anda punya nama atau blog gunakan komentar sebagai "Name/ URL".

Sebelumnya vito minta maaf yg sebesar"nya jika komentar anda belum sempat dibales. ^^

Followers

Lagi Naik Daun